Digitalizálás, dokumentumkezelés, ügyvitel, vállalatirányítás

12 diszruptív technológia, amelyre minden marketingesnek figyelnie kell

Barát és nem ellenség a digitalizáció

0 6

12 diszruptív technológia, amelyre minden marketingesnek figyelnie kell

A marketing területén igen magas a technológiai innováció koncentrációja. Az informatika fejlődése és a piac változása a legnagyobb digitális platformszolgáltatók esetében is megkérdőjelezte az ikonikus márkák szerepét és értékét. Összeállításunkban azokat a diszruptív technológiákat mutatjuk be, melyekre minden marketingesnek illik figyelnie napjainkban.

A marketing nagy technológiai fogyasztó, és nem csak azért, mert az újdonságok felkeltik az ügyfelek érdeklődését. A vérbeli marketinges mindig újító is egyben, aki nem fél meglátni és alkalmazni azt a technológiát, amely ügyesen megkülönbözteti cégét a piacon és versenyelőnyt hozhat a vállalat számára.

- Hirdetés -

Az a bizonyos 4P

A klasszikus marketing-mix modell – vagyis a 4P, azaz a product (termék), a price (ár), a place (hely) és a promotion (promóció) – az 1940-es évek óta van jelen és határozza meg a szakmát. Az utóbbi években a promócióra fordított összeg és figyelem aránytalan módon megnőtt. A digitális médiában elköltött pénzek helyenként már meghaladják a televíziós reklámokra fordított büdzséket; számtalan digitális óriásplatformon, kereső- és közösségi oldalakon költhetjük el a hirdetésre szánt forintjainkat. Az már más kérdés, hogy vajon a digitális reklám hatékony-e annyira, mint amennyire szeretjük. A lényeg, hogy a digitális átalakulás a marketingtől is azt kívánja, hogy ne csak a promócióra, hanem a klasszikus marketing-mix többi elemére is figyeljen oda.

Összeállításunkban a Gartner áprilisban megjelent tanulmányát vettük alapul („12 disruptive technology trends shaping the future of marketing”), táblázatunkban pedig összefoglaljuk azokat a diszruptív technológiákat, melyek befolyásolják a marketing-mix összes P-elemét, három különböző tartományon keresztül. A marketing-mixből a place, vagyis a hely elem a disztribúció helyét határozza meg, de lévén a hely szó erőteljesen a fizikai világhoz kötődik, helyette inkább a platform kifejezést használjuk, mert ez tágabb értelemben írja le az ügyfelek elérésére használt útvonalakat.

1. Hangvezérelt kapcsolat

Az elmúlt időszakban megszoktuk, hogy a laptoppal, tablettel, okostelefonnal vagy okosórával a képernyőn, kijelzőn keresztül lépünk kapcsolatba. A digitális asszisztensek megjelenésével a digitális kapcsolatok átalakulnak társalgássá, üzenetekké, vagyis kevesebbet írunk és kevesebbet érintjük meg a képernyőt. A Gartner szerint minden ötödik angol vagy német nyelvű fogyasztó ezeket a társalgó botokat használja már. Igaz, egyelőre csak keresésre, de a marketingeseknek már most el kell gondolkodniuk azon, milyen új, hangalapú digitális hirdetéseket tudnának elképzelni. A szöveges keresőhirdetés mintájára a hangalapú keresésnél fizetett találatok is lehetnek, ahol hangtartalommal szolgálhatjuk ki az ügyfeleket. Ez nem azt jelenti, hogy a szöveg-, kép- vagy videóalapú hirdetések eltűnnek, hanem kiegészülnek. Az viszont már most látható, hogy az autóipar területén a hangalapú keresés és hirdetés egyeduralkodóvá válhat.

2. Atomizált tartalom

Az internet elhozta a személyre szabható e-mailek, termékjavaslatok világát. Egyre több adat áll rendelkezésünkre a fogyasztóinkról, az ügyfélélményt nemcsak az internetes keresések alapján, hanem viselkedés, demográfiai és egyéb adatok szerint, „atomi elemek” szintjén is személyre tudjuk szabni – legyen az élmény egy weboldal, videó, e-mail vagy egyéb marketingeszköz. Minden látogató más-más weboldalt olvashat, melyet szinte atomi tartalmi részecskékből, a róla elérhető adatok alapján rakhatunk össze úgy, hogy az az adott időpontban teljes mértékben releváns legyen számára. A marketingesek álma valósulhat meg ezáltal, hiszen így személyesen szólítható meg bárki. Persze, azért ne kezdjünk el máris új weboldal-specifikációt írni, mert az atomizált tartalom mögötti technológiák egyelőre még gyermekcipőben járnak. Viszont nem árt, ha már most megbarátkozunk a gondolattal – egy landing page erejéig még kipróbálni is lehet.

3. Programmatic elhelyezés

Az úgynevezett programmatic hirdetések – vagyis amikor automatizált platformokra bízzuk digitális hirdetéseinket, hogy azok emberi beavatkozás nélkül, releváns helyen jelenjenek meg – már egy évtizede a körünkben vannak; az internet meghódítása után a mobilos, tévés, rádiós tartalmakat is hasonló módon helyezik el. Arra is lehetőség van, hogy a videóban valós időben helyezzünk el releváns tárgyakat – hirdetéseket –, így nem kell a felhasználót megszakítani a tartalom fogyasztásában; a termék, a hirdetés jobban beágyazódik a környezetbe. A technológiai gyártók még fejlesztik a programmatic videoplatformokat, csiszolgatják a natív in-video hirdetési lehetőségeket. De a technológia képes élethűnek, természetesnek látszó arcokat, termékeket, tájképeket generálni.

4. Vásárló botok

A vásárlásban sem vagyunk magunkra hagyva, a digitális asszisztensek segítenek megtalálni a legjobb árat és megvásárolni az adott terméket. Az egyént képviselő vásárló bot valahol a felhőben csücsül, és helyettünk figyeli a vágyott terméket, majd a megadott paraméterek alapján találja meg a számunkra legkedvezőbb ajánlatot. Ez a bot ellenáll az emberi gyengeségekre építő marketing taktikáknak, és képes platformfüggetlen, márkafüggetlen, érzelmektől mentes döntéseket hozni. A mostani botok egyelőre egy adott platform szolgálatában állnak, így az általuk forgalmazott termékeket részesítik előnyben – a fogyasztói márka tulajdonosai saját botok fejlesztésével vehetik fel a harcot.

5. Valós idejű árazás

A valós idejű árazás a nagy energiacégek, légitársaságok, pénzügyi szolgáltatók és nagykereskedők kiváltsága volt, de nem is olyan rég e-kereskedő platformok (mint például az Amazon) is bevetették, hogy a kereslet és kínálat függvényében folyamatosan árazzák újra a termékeket. Az eszköz okos használatával megállíthatjuk az árverseny kialakulását, a célzott leárazást, helyette árverseny kialakulása esetén a megkülönböztető stratégiák kidolgozására összpontosíthatunk, felső és alsó határt szabva az árnak.

6. Okos szerződések, új virtuális piacterek

Az okos szerződések olyan szerződések, melyeket számítógépes kód segítségével teljesíthetünk, fizikai dokumentáció nélkül. Mivel digitálisak, ezeket a szerződéseket a digitális képviselők maguk között beszélhetik meg és köthetik meg, olyan központ nélküli technológia segítségével, mint amilyen a blockchain. A bizalom és a technológia terjedése elhozza azt a világot, amikor a digitális képviselők a vásárlók személyes adatai alapján megkötik az üzletet. Az okos szerződés a bizalom növelésének eszköze a márka és a vásárló között, többnyire a magasan személyre szabható szolgáltatások, termékek (utazás, egészségügy, pénzügyi termékek stb.) körében lehet népszerű.

7. Márkahűség helyett platformhűség

Lassan már nem márkákban gondolkodnak a fogyasztók, hanem platformokban, ahol a vásárlói visszajelzések és értékelések jóval fontosabbak, mint a termék márkája. A fogyasztók sok energiát fektetnek ezen platformok fenntartásába, és nem fordulnak el egykönnyen tőlük. De sebaj! A piacvezetők platformjait vizsgálva, lemásolva építsük ki a jó gyakorlatokat a saját márkánkat erősítő felületen!

8. Adatcsere az MI segítségével

Azt már megszoktuk, hogy az online szolgáltatók adatok alapján működnek. Azt is szokjuk a GDPR rendelkezéseinek életbe lépésével, hogy az adatok felhasználásához a beleegyezésünk szükséges. Az adatok törvény szerinti, de szabad áramlásához már létrehoztak egy technikai beleegyező mechanizmust, amely a felhasználó jóváhagyását és az adatot biztonságos, auditálható módon adja tovább. Az MI-eszközök fejlődésével jobban megérhetjük a felhasználók szándékát, és finomodhatnak az előírások szerinti adatcserék.

9. Decentralizált appok nyitják meg az alkalmazáspiacot

A központosított adatbázisok helyett a világ egy ideje a központ nélküli, blockchain alapokra építkező megoldások felé kacsintgat. Például a szerzői jogok tulajdonosai központ nélkül működő appokra bíznák a stock fotók jogainak menedzselését; a social media marketingben érdekelt cégek a technológiára bíznák annak megoldását, hogyan lehetne az influenszereket megtalálni és együttműködni velük anélkül, hogy az alapoktól építenének fel egy hasonló hálózatot. A technológia még gyermekcipőben jár, de azért kísérjük figyelemmel!

10. A közösségi gazdaság megváltoztat mindent

Már a birtoklás sem a régi! A közösségi gazdaság az elmúlt években a mindennapjaink része lett, hatásait már nagyon is lehet érezni. Vajon milyen termék vagy szolgáltatás lehet még érdemes arra, hogy közösen, közösségként használjuk? A marketingosztálynak is feladata kitalálni a lehetséges közösségi megoldásokat, miközben ennek ellenkezőjébe is energiát kell fektetnie, vagyis abba, hogy meggyőzze a fogyasztókat, hogy semmivel sem összehasonlítható érzés, ha birtokolja az adott, márkás terméket.

11. Digitális kapcsolódások mindenhol és mindenben

A digitális termékek és az IoT megnövelik a digitális kapcsolódások számát. A szenzorok árának csökkenése oda vezetett, hogy szinte mindenbe építhetünk egy érzékelőt, amely figyel és adatokat generál. A megcélzott embereket képesek vagyunk életük minden stádiumában megfigyelni, és adatokat rögzíteni róluk. Beleegyezésükkel ezeket az adatokat a szolgáltatások, termékek testre szabásához használhatjuk – például már van olyan autóbiztosító, amely nem az életkor, hanem a vezetési stílus alapján számolja ki a fizetendő tarifát. A marketingosztálynak tehát az is feladata, hogy azonosítsa azokat a területeket, ahol az IoT lehetőséget jelent az ügyfelek számára egy jobb szolgáltatás igénybevételére.

12. A termék optimalizálása MI segítségével

A 3D nyomtatás a korlátlan lehetőségek világát teremtette meg számunkra, ahol szinte bármilyen terméket elő lehet állítani – kísérletezni tudunk a formákkal és a színekkel egyaránt. De a sok-sok ötlet közül vajon melyikből lehet tömeggyártásra alkalmas termék? És milyen jellemzőit emeljük ki a marketingkommunikációban? A játékelméleteken felnőtt mesterséges intelligencia ennek a megmondhatója, amely helyettesítheti a lassú és költséges megoldást jelentő fókuszcsoportokat, miközben a termék gazdasági modelljét is kidolgozza. Még távol állunk a technológia tömeges használatától, de a marketingosztályoknak is érdemes adattudós kapacitással és elemzői szakértelemmel felvértezniük magukat. (ITB via DWP Digital)

 

Címkék: digitális termék, szolgáltatás, dwp digital, alkalmazáspiac, digitális asszisztens,

Itt tudsz válaszolni

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra.

Free WordPress Themes