Digitalizálás, dokumentumkezelés, ügyvitel, vállalatirányítás

Digitalizáció a belső auditokban

Az AI-eszközök forradalmasíthatják a vállalati védelmi vonalakat és a belső kontrollrendszert.

0 12

Digitalizáció a belső auditokban

Szabó István, a KPMG belső ellenőrzési szolgáltatásokért felelős szenior menedzsere, a Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú Szervezetének elnökségi tagja

A vállalati világban a mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence, AI) egyik fontos felhasználási területe a munkafolyamatok megfelelőségének ellenőrzése, a hibák, a kihágások és a szabálysértések kiszűrése lesz. Az AI-eszközök forradalmasíthatják a vállalati védelmi vonalakat és a belső kontrollrendszert.

- Hirdetés -

Míg a belső ellenőri funkció ma utólagosan és szúrópróbaszerűen végez ellenőrzéseket, a jövőben az AI-eszközökkel mindent valós időben és teljes körűen lát majd.

Hogy milyen ütemben törhet előre a mesterséges intelligencia a közeljövőben, azt jól mutatják a KPMG vállalatvezetők körében végzett kutatásai is. A cégvezetők 72 százaléka nyilatkozik úgy, hogy a saját vállalata olyan fejlesztéseken dolgozik, amelyek átírják a szektor játékszabályait (disruptive technologies), és 61 százalékuk meg van győződve róla, hogy a munkahelyeken szerepet kell kapnia a mesterséges intelligenciának.

Ami a belső ellenőrzést illeti, az ezzel foglalkozók között 2016-ról 2017-re 47-ről 62 százalékra emelkedett a mesterséges intelligenciát alkalmazni akarók száma, de csak 29 százalékuk érzi magát technikailag felkészültnek erre.

A belső audit területére vonatkozó KPMG-kutatás szerint a Data&Analytics és a mesterségesintelligencia-trendek csak néhány éve keltették fel az ezzel foglalkozó vállalati vezetők figyelmét, de mára egyértelművé vált, hogy a digitalizáció és az automatizálás itt is jelentős fordulatokat hoz.

A nagy cégek belső auditrendszerei ma úgy működnek, hogy az ezzel foglalkozó csoport jellemzően egy kockázatelemzésen alapuló, előre meghatározott éves menetrend szerint, szúrópróbaszerűen, utólag vizsgálja egy-egy részleg tevékenységét vagy a funkciókon átívelő folyamatokat.

A mesterséges intelligencia segítségével nagyságrendekkel több feladatot lehet sokkal jobb minőségben elvégezni – jobb szolgáltatást nyújtva azonos áron

A digitalizáció ezzel szemben azt kínálja a társaságoknak, hogy folyamatosan és valós időben vizsgálják az összes, cégen belül zajló tevékenységet. Ha pedig a teljesen digitális folyamat mesterséges intelligenciával is összekapcsolódik, alkalmassá válik arra is, hogy a belső szabályoknak ellentmondó vagy egyszerűen csak szokatlan eseményekre felhívja az üzemeltetője figyelmét, vagy akár meg is akadályozza mondjuk egy átutalás teljesítését.

A mesterséges intelligencia alkalmazása rendszerint felveti azt a kérdést, hogy mi lesz a dolgozókkal, akiknek tevékenységét kiváltja. Nos, az ellenőri szakmának nincs mitől tartania, nem az történik, hogy a robotok elveszik a munkánkat, hanem az, hogy nagyságrendekkel több feladatot tudunk sokkal jobb minőségben elvégezni – végeredményben jobb szolgáltatást nyújtva azonos áron.

A jövőben nem manuálisan ellenőrzünk szerződéseket és számlákat, hanem egy rendszert üzemeltetünk, és annak alapján sokkal jobb képet rajzolunk fel a cég vezetésének a szervezet működéséről, mint valaha.

Az világos, hogy amíg van emberi döntési pont a folyamatokban, addig a belső ellenőrzés nélkülözhetetlen. Ennél meglepőbb, hogy a folyamatok teljes gépesítése után is szükség lesz rá, igaz, egészen más problémákat kell majd feltárnia és kezelnie: a gépek nem lusták, és nem is korruptak, de létrehozásukban, illetve működésük összehangolásában is lehetnek anomáliák, ezért felügyeletük, a rendszerek folyamatos működésének biztosítása kiemelt jelentőséget nyert az idő előrehaladtával.

A mesterséges intelligencia minden eddiginél jobban felértékeli a kibervédelmi és az üzemfolytonossági kérdéseket, ami ugyancsak új munkahelyek létrejöttéhez vezet. Ez azonban nem lehet akadálya a technológia fejlődésének, mert senki nem akar már monoton humánintenzív folyamatokkal és riportokkal időt tölteni.

A vállalatokban dolgozó alkalmazottak is azt várják a technológiától, hogy a munka kellemetlen részétől mentesítse őket, és így több figyelem maradjon a stratégiai értékteremtésre, a hatékonyság növelésére és a dinamikusabb működési mechanizmusok megalkotására.

A belső ellenőrzés ennélfogva a mostaninál sokkal nagyobb szerepet kap, de már nemcsak mint utólagos kontrollfunkció, hanem a stratégiai vállalati döntések előkészítésében is. Ugyanaz a folyamat, játszódik le a könyvelőknél vagy az adótanácsadóknál: ahogy a technológia fejlődik, úgy nőnek az elvárások is.

Mivel a robotokkal nem tudunk versenyezni, az embernek arra kell fókuszálnia, miként tudja a gépet a szolgálatába állítani, illetve mi az, amiben jobb, mint a gép. Ilyen a stratégiaalkotás, a kritikus gondolkodás, a csapatmunka vagy az empátia.
Ennek megfelelően a belső ellenőrök egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a klasszikusan nem pénzügyi folyamatok és mechanizmusok ellenőrzésére, mint például a vállalati kultúra, az etikai normák betartása, a humán és a talent kockázatok, az egészség vagy akár a fenntarthatóság.

Kutatások igazolják, hogy ezek fontossága mára lényegesen meghaladta a vállalatok könyveiben szereplő valós értékeket. Tehát nincs mitől félnie a szakmának, a robotok mellett továbbra is meglesz a szerepe, de át kell alakulnia ahhoz, hogy továbbra is értéket tudjon teremteni a tulajdonosok és a vállalat egyéb érintettjei számára. (VG)

Itt tudsz válaszolni

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra.

Free WordPress Themes