Digitalizálás, dokumentumkezelés, ügyvitel, vállalatirányítás

Új kihívások elé állítja a digitalizáció a jegybankokat

A hagyományos üzleti modellek az e-kereskedelem tejedésével átalakultak.

0 1

Új kihívások elé állítja a digitalizáció a jegybankokat

Egyre több elemzés születik arról, hogy az elmúlt években a várakozásoktól elmaradó alacsony infláció a technológiai fejlődésnek is köszönhető. A hagyományos üzleti modellek az e-kereskedelem tejedésével átalakultak. Az Amazon megjelenése például egész iparágak árazási stratégiáját alakította át.

Az amerikai központi bank szerepét betöltő Fed által szervezett hétvégi háromnapos konferencián a világ vezető jegybankárai vettek részt az egyesült államokbeli Jackson Hole-ban.

- Hirdetés -

Az idei tanácskozás egyik témája a Változó piaci struktúrák és azok hatása a monetáris politikára munkacímet viselte, de hírügynökségek ezt úgy fordították le, hogy a digitális szupervállalatok hatása a jegybanki politikára.

Felmerül a kérdés, hogy az alapkamat és a monetáris eszközök alkalmazása mellett a jegybankárok miért is foglalkoznak az olyan digitális óriásvállalatokkal, mint az Amazon, a Google vagy a Facebook?

Dolgozó az Amazon internetes kereskedelmi vállalat újonnan megnyitott szállítmányozási központjában (Fotó: MTI/EPA/Marcin Bielecki)
Az Amazon újonnan megnyitott szállítmányozási központja (Fotó: MTI/EPA/Marcin Bielecki)

Egyre több adat bizonyítja, hogy a digitalizáció egy újfajta működési modellt és árversenyt hozott létre, amely új kihívások elé állítja a jegybankokat. Amikor az infláció alakulását vizsgáljuk, érdemes visszatekinteni a válságot követő időszakra is, amely egybeesett a digitális vállalatok térnyerésével.

Elmaradt az árrobbanás

A 2008-as válságra adott jegybanki válasz a kamatok leszorítása mellett a „pénzpumpa” beindítása volt. Az amerikai jegybank mellett a többi központi bank is gigantikus állampapír-vásárlási programot indított, a Fed még vállalati kötvényeket is vett. A piacokra beáramló óriási pénzmennyiség a részvényárakat történelmi magasságba emelte, míg a hozamokat a mélybe nyomta.

Sok elemző tartott a pénzbőség miatt kialakuló inflációs nyomástól. A hirado.hu által megkérdezett szakértő szerint a likviditás egy kisebb része jelent csak meg a fogyasztásban. Regős Gábor, a Századvég kutatója elmondta, hogy a pénzek egy része a tőkepiacokon landolt, így árnyomás sem alakult ki

A válságból szép lassan kilábalt a világ, és ismét megnőtt a fogyasztás és ezzel együtt a vállalatok kapacitáskihasználtsága is, de a fogyasztói árak növekedése mégis visszafogott maradt.

Költségcsökkentéssel járt a digitalizáció

A magyar jegybank májusban tett közzé egy tanulmányt a témában. Ebben a technológiai fejlődés inflációra gyakorolt hatását veszi számba.

A digitalizáció által leginkább érintett, informatikai-kommunikációs termékek, valamint az ezekhez kapcsolódó szolgáltatások ára csökkent a legjobban az elmúlt évtizedben, amely közvetlenül hatott a fogyasztói árakra.

Az információhoz való könnyebb hozzáférés mellett a nemzetközi e-kereskedelem jelentősen növelte a vállalatok közötti versenyt, amely szintén hatott az árazásra – áll az elemzésben.

A népszerű ár-összehasonlító oldalaknak köszönhetően a fogyasztók egyre tudatosabbak és jobban informáltak az árak alakulásáról, ami további árversenyt generál a cégek között.

Az online értékesítéssel jelentősen csökkenthetők a kis- és nagykereskedelemben fellépő bér- és bérleti költségek, az alacsony határköltségek így hozzájárulnak a termékek és a szolgáltatások árainak csökkenéséhez, és végeredményben a mérsékeltebb inflációhoz is.

A robotizáció és az automatizáció a termelés költségeit is mérsékelte, és a vállalati ellátási láncok működése, a beszállítók bekapcsolása is javította a cégek hatékonyságát. (Híradó via DWP Digital Portál, a Digitalizációs Hírforrás)

 

Címkék: digitalizáció, jegybank, technológiai fejlődés, működési modell, üzleti modell, dwp digital, digitalizáció, digittális szupervállalatok

Itt tudsz válaszolni

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra.

Free WordPress Themes