Digitalizálás, dokumentumkezelés, ügyvitel, vállalatirányítás

Üzlet és üzletfejlesztés

Az üzletfejlesztés egy kicsit olyan, mint a szex.

0 13

Üzlet és üzletfejlesztés

A “turbulens” gazdasági viszonyok között egyre több szervezet vezet be üzletfejlesztési funkciót, hogy csökkentse a jövő bizonytalanságait, kockázatát.

Az üzletfejlesztés egy kicsit olyan, mint a szex: az üzleti élet résztvevőinek mind van fogalmuk róla, csinálják is (de legalábbis hallottak róla, vagy létezik elképzelésük róla) – mégis mindenkinek egy kicsit mást és mást jelent.

- Hirdetés -

HR innováció – Innovatív HR szakkonferencia 2018. március 7-én – Jelentkezzen MOST! >>>

Persze mindkét területnek (a szex és az üzletfejlesztés egyaránt) nagyjából van egy közös “magja”, amiről közmegállapodás és egyetértés van: ez igen, ez beletartozik.

Mégis a határvidékek eléggé elmosódottak, vannak olyan tevékenységek, amit egyesek semmiféleképp nem gondolnának beletartozónak, mások pedig el sem tudnák nélküle képzelni…

Üzletfejlesztés – itt és most

A bizonytalan meghatározhatóság (definíció) és elméleti, szakmai háttér ellenére üzletfejlesztési igazgatói, üzletfejlesztési menedzseri, üzletfejlesztői pozíciók – mégpedig egyre nagyobb számban! – funkcionálnak magyar (bejegyzésű) vállalkozásokban.

Mit tegyünk hát, ha hiányos szakirodalom híján meg akarjuk ismerni az üzletfejlesztést? Elmélet hiján lássuk hát a gyakorlatot – mind mond erről a való élet!

Egyre több olyan meghirdetett pozícióval lehet találkozni, amelyben üzletfejlesztési területre keresnek vezetőt vagy munkatársat. És egyre több olyan hirdetéssel, amelyben a fő munka mellett kell az üzletfejlesztéssel is foglalkozni.

Egy meghatározott időszak álláshirdetéseinek elemzése alapján (magyar szakirodalom híján) összeáll az a kép, amelyből kiderül, hogy egy üzletfejlesztőnek mi is a feladata, az üzletfejlesztési tevékenység mit is takar valójában, illetve milyen területek vannak általa megszólítva.

Kiket kerestek a hirdetésekben?

Az elemzett pozíciókban a következő megnevezésekkel kerestek munkatársakat: üzletfejlesztési igazgató, üzletfejlesztési vezető, üzletfejlesztési munkatárs, üzletfejlesztő, business development manager – és még egy üzletfejlesztési asszisztens munkakörre is várt jelentkezőt valamely szervezet!

Most lássuk tehát a hirdetések, állások elemzésének eredményeit!

Körülbelül egy fél év interneten megjelent álláshirdetéseit elemeztem ki és ennek alapján a következők derültek ki az üzletfejlesztők főbb feladatairól, felelősségeiről (a HR-esek figyelmébe ajánljuk, hogy négyórás telefonos “üzletfejlesztőket” ezentúl ne tessenek keresni!):

– növelni az üzleti teljesítményt, értékesítést,
– felmérni az új üzleti lehetőségeket,
– új termék és/vagy szolgáltatás bevezetése,
– az üzletfejlesztéshez kapcsolódó kérdések elemzése,
– a jogi és technológiai háttér ismerete,
– piacelemzés.

És az elemzés alapján milyen elvárásokkal léptek fel az üzletfejlesztőkkel szemben? Íme:

– akvizíciós erő,
– innovációs képesség,
– termékfejlesztési, szolgáltatásfejlesztési ismeretek,
– kreativitás,
– kapcsolati háló megléte,
– rendszerben gondolkodás,
– jó elemzési készségek (lásd „üzleti gondolkodás”!),
– jó kommunikációs képességek, hitelesség, vezetési képességek…

Ennek alapján áll össze az öt “hívószó”:

– az üzletfejlesztés tehát nagyon erős értékesítés-orientációval rendelkezik (ám nem csak és kizárólag “eladó” – mert akkor értékesítőnek, kereskedőnek hívnák),
– a marketing eszköztárából (is) építkezik (de interdiszciplinárisabb, mint egy “egyszerű” marketinges),
– felhasználja a kreatológiát (ismeretekkel rendelkezik a kreativitásról és azokat alkalmazza is),
– innovációs ismeretekkel bír és ezt képes az innovációmenedzsment keretén belül alkalmazni (egy csöpp projektmenedzsment, egy csöpp finanszírozás, egy csöpp pályázati ismeret…),
– IT, információs rendszerekkel, távközlési eszközökkel kapcsolatban alapos ismeretekkel rendelkezik és ezeket használja tevékenységében (ICT).

Ez tehát az az alap, amire az üzleti innováció, üzletfejlesztés épül.

A közelmúltban egészült ki még egy “hívószóval” – ez pedig nem más, mint a versenyképesség (korábban ezt úgy került körülírásra: „a vállalkozás céljainak jövedelmező elérése érdekében végzett tevékenység „ – de egyszerűbb és képletesebb, ha a versenyképesség fogalommal nevesítjük, amiben benne van a körülírás – és még több is).

A különböző alkalmazó szervezeteknél, a különböző szektorokban más és más üzletfejlesztői tulajdonságok kerülnek kihangsúlyozásra – és természetesen lehetségesek átfedések az adott szempontok között, de az öt plusz egy hívószó alapja változatlan.

Itt tudsz válaszolni

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra.

Free WordPress Themes